loading...
دیدنی های چهارمحال و بختیاری
closed بازدید : 93 چهارشنبه 18 فروردین 1395 نظرات (0)

آشنایی با شهرستان اردل

معرفی مختصرشهرستان اردل

 

شهرستان اردل یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری در ایران و موقعیت جغرافیایی ۳۱٫۹۹۷۹۷۰۱ درجه شمالی و ۵۰٫۶۶۲۰۵۷۴ درجه شرقی در ارتفاع ۱۳۸۸ متری از سطح دریا است. این شهر مرکز شهرستان اردل می‌باشد و در بخش مرکزی این شهرستان واقع شده‌است.

 



اَردَل يکي از شهرهاي استان چهارمحال و بختياري ايران است. اين شهر مرکز شهرستان اردل مي‌باشد و در بخش مرکزي اين شهرستان واقع شده‌است.مردمان اين شهرستان وحومه داراي گويش،موسيقي وآداب بختياري هستند. بر اساس آمار سال ۱۳۹۰ جمعيت اردل بالغ بر ۸۹۹۲ نفر مي‌باشد.

درهفدهم فروردين سال ۱۳۵۶ خورشيدي (۱۹۷۷ ميلادي)، زلزله‌اي به قدرت حدود ۵ ريشتر اردل را به شهري نيمه ويرانه تبديل کرد و حدود ۳۰۰ نفر از مردم آن جان باختند.بعد از اين زلزله معروف، بافت مسکوني شهر هم تغيير يافت و هم جابجا شد.

اردل از گذشته‌هاي دور، يكي از مراكز ييلاقي و اسكان عشاير ايل هفت لنگ بختياري بود و در متون تاريخي از جمله سفرنامه ابن‌بطوطه كه از اصفهان تا شوشتر سفر كرده، اشاراتي به اين ناحيه شده است. سبز كوه يكي از مناطق زيباي اين شهر است.

بخش‌ها

بخش مرکزی شهرستان اردل

دهستان پشتکوه

دهستان دیناران

بخش میانکوه

دهستان میانکوه

دهستان شلیل

 

شهر اردل یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری ایران است. این شهر مرکز شهرستان اردل می‌باشد و در بخش مرکزی این شهرستان واقع شده‌است. بر پایهٔ آمار سال ۱۳۹۰ جمعیت شهر اردل بالغ بر ۸۹۹۲ نفر می‌باشد.

این شهر دارای چشم‌اندازهای بسیار زیبایی و دیدنی بوده و آب و هوای آن در تابستان خنك و در زمستان سرد می باشد.برخی از مناطق دیدنی و گردشگری که در نزدیکی این شهر قرار دارند عبارتند از:

۱- چشمه مولا در روستای آلیکوه

۲- چشمه سرداب رستم آباد

۳- چشمه سرخون

۴- چشمه شلیل

۵- دشت زیبای اردل که در بهار و تابستان بسیار سرسبز و با طراوت می باشد

۶-چشمه های باغ رستم اردل

 

مردمان این شهر و حومه دارای گویش، موسیقی و آداب بختیاری هستند. این شهر داراي كوسيستم‌هاي ويژه و چشم اندازهاي طبيعي، مرتعي، جنگلي، و كوهستاني مي‌باشد.

آبشارهاي پر آب و ديدني مثل تنگ زندان و آبشار معدن زيبايي اردل را دوچندان كرده است. اين منطقه داراي سه تنوع آب و هوايي مي‌باشد و به تبع آن جانوراني چون پلنگ، خرس قهوه‌اي، سنجاب بلوط‌هاي غرب ايران، كل، بز و كبك دري در اين منطقه زندگي مي‌كنند.

قديمي ترين آثار شناسايي شده در اردل مشتمل بر ابزارهاي سنگي از دوره پارينه سنگي جديد و دوره آغاز نوسنگي است كه در غارهاي باستاني منطقه به دست آمده كه مربوط به ده تا يازده هزار سال قبل تعلق دارند

همچنين بر اساس تحقيقات باستانشناسي اين منطقه قسمتي از محدوده و سرحدادت ايالت انشان يا انزان ايلامي است (۳۵۰۰ سال قبل) و در۲۱۰۰ سال پيش بخشي از حكومت اليمايي و نيز محسوب مي شد.

آثار بدست آمده از دوره ايلامي ، بردگوريها ، آثار دوره ساساني ، عبور جاده باستاني دسپارت( بختياري، اتابكان) بقایای قلاع ، پلها و محوطه های باستانی متعدد و… نشان از دیرینگی سکونت انسان در این منطقه دارد.

اين شهرستان به علت پراكندكي جمعيتي و جغرافيايي از ريز مناطقي مانند ، ميانكوه ، مشايخ ، مسير دشتك ،روگر ، ديناران ، چهاربنيچه و… تشكيل شده است. كه داراي سبقه تاريخي مشتركي مي باشند.

 

https://rozup.ir/view/1429571/ir3290-2.jpg

 

 

مکان های دیدنی و تاریخی

منطقه جنگلی اردل از مهم ترين ديدني هاي اين شهرستان است. اين منطقه با ۱۰۴۰۰۰ هكتار اراضی جنگلی در ۸۰ كيلومتری شهركرد واقع شده است كه از شمال به شهركرد، از جنوب به لردگان و از خاور به بروجن و لردگان محدود است. نواحی عمده جنگلی اين منطقه ديناوران، دورك، شليل، دوپلان، سرخون، گندمكار و شياسی است.

صنايع و معادن

از صنايع و معادن اين شهرستان اطلاعات مستندي در دست نيست.

کشاورزی و دام داری

شهرستان اردل از جمله مناطق آباد و حاصل خيز استان به شمار مي آيد كه به دليل وجود بارندگي كافي و خاك نسبتا مناسب انواع محصولات در اين شهرستان به عمل مي آيد. هم چنين علاوه بر رمه های كوچنده، پرورش انواع دام ‌رايج ترين فعاليت عشاير و مردم روستاهای اين منطقه است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبلاگ سرزمین چهارمحال و بختیاری با آدرس chb-land.rozblog.com به منظور معرفی مکان های زیبا و جاذبه های طبیعی، نقاط گردشگری و مکان های سیاحتی و زیارتی استان چهارمحال و بختیاری دارد. در این وبلاگ استان زیبای چهارمحال و بختیاری را بهتر بشناسید و برای سفر به این استان حتماً برنامه ریزی کنید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 53
  • بازدید سال : 180
  • بازدید کلی : 1,799